yto stránky nebyly vytvořeny kvůli osobní prezentaci. Existují jen proto, aby podpořily boj skvělých studentů a učitelů plzeňských práv proti bezpráví a zvůli. Na těchto stránkách budou proto přinášeny důkazy toho, že Fakulta právnická byla a je fungující institucí s dobře zvládnutým systémem výuky a vytvořenými kriterii pro hodnocení studentů (jak pravila zpráva Akreditační komise v červnu 2008). Tvrdit něco jiného je lež.
Doc. JUDr. Milan Kindl, CSc.
Početné reklamy na nový občanský zákoník (znáte to: dobré zboží se chválí samo, zatímco to druhé musí chválit někdo jiný) se nás mimo jiné opakovaně dotazují, zda víme, že svatební obřad se podle tohoto zbrusu nového kodexu řídí místem, kde k němu došlo.
Samozřejmě, že nic takového v novém občanském zákoníku není.
V zákoně o mezinárodním právu soukromém (č. 91/2012 Sb.) však nalezneme § 48 odst. 2, podle něhož se forma uzavření manželství řídí právem platným v místem, v němž se manželství uzavírá.
Je proto dobře vědět, že například při svatebním obřadu kmene Samburu oddávající náčelník ke snoubencům promlouvá s máslem na hlavě (kromě másla si na hlavu zřejmě pro vylepšení chuti i nálady maže i bláto), zatímco nevěsta je hojně polévána mlékem. U některých australských kmenů si sice muži vyrazí přední zuby, zatímco vdavek chtivé ženy si odříznou prst nebo aspoň jeho kousek, avšak až po obřadu, k němuž dochází, hm, jak jen to vyjádřit způsobem mládeži přístupným: no, ve středověku tomu říkali konzumování manželství a my to skrýváme pod nenápadné spojení svatební noc, a to i kdyby náhodou šlo třeba o časné dopoledne.
Samotný nový občanský zákoník nám však beze sporu v mnohém může
být ku
pomoci i zde.
Potřebuje-li totiž člověk nápomoc při rozhodování (třebaže přitom nemusí být omezen ve svéprávnosti), může si podle § 45 nového občanského zákoníku sjednat s podpůrcem poskytování podpory, podpůrců přitom může být i více. Pokud byste si tedy třeba u některého z australských kmenů nebyli jisti, zda chcete vstoupit do manželství, můžete si k tomu, co skrýváme pod nenápadné spojení svatební noc, zjednat pomoc od podpůrce, přičemž podpůrců může být i více.
Ale hlavně a především:
Vzhledem k tomu, že podle nesmrtelného ustanovení § 659 nového občanského zákoníku sice manželství obvykle vznikne kladnou odpovědí na otázku, zda snoubenci chtějí do manželství vstoupit, ale vznikne i jinak, je-li vůle snoubenců zřejmá, nemusíte se vůbec trmácet ani do Austrálie ani do Afriky, ba ani jinam.
Pokud to, co skrýváme pod nenápadné spojení svatební noc, dostatečně vyjadřuje Vaši sňatečnou vůli, můžete takhle uzavřít manželství klidně i v naší krásné české kotlině, a pro případ sebemenšího váhání můžete přibrat jednoho či více podpůrců (jak nám moudře dovoluje § 45 nového kodexu). Případně, pokud se Vám to bude líbit víc, můžete sňatečnou vůli vyjadřovat máslem na hlavě a mlékem prakticky všude: iniciativě se totiž meze nekladou. Volba svatební noci nebo másla je tak jen na Vás, případně na těch, které si zjednáte k pomoci.
Nový občanský zákoník není, pravda, nejkratší. Dokonce se zdá, že je nejdelší ze všech, co jsme kdy viděli (a vzhledem ke zkušenostem s ním i uvidíme). Proto je dobře, že napsán (jak nás informuje jak jeho autor, tak i jeho podpůrci)snadno srozumitelným a zcela jednoznačným jazykem. Už jsme si připomněli, že potřebuje-li člověk nápomoc při rozhodování (třebaže přitom nemusí být omezen ve svéprávnosti), může si podle § 45 nového občanského zákoníku sjednat s poskytování podpory.
Někdo, kdo potřebuje pomoc, si asi nezjedná námezdného podporovatele, aby mu řekl něco ve smyslu: stojím pevně za Tebou, drž se, anebo přímo v souladu se zákonem: Ať děláš, co děláš, máš mou podporu.
Z čehož nám plyne, že podpora, tak, jak ji má citovaný § 45 nového občanského zákoníku na mysli, je přece jen poněkud aktivnější. Neboli, že tam, kde zákon slibuje podporu, jde vlastně o pomoc a různé termíny byly zvoleny jistě nikoli pro matení nešťastného čtenářstva, ale naopak proto, aby byl zákoník lépe pochopitelný a jednodušší. Což, jak sami vidíte, opravdu je.