yto stránky nebyly vytvořeny kvůli osobní prezentaci. Existují jen proto, aby podpořily boj skvělých studentů a učitelů plzeňských práv proti bezpráví a zvůli. Na těchto stránkách budou proto přinášeny důkazy toho, že Fakulta právnická byla a je fungující institucí s dobře zvládnutým systémem výuky a vytvořenými kriterii pro hodnocení studentů (jak pravila zpráva Akreditační komise v červnu 2008). Tvrdit něco jiného je lež.
Doc. JUDr. Milan Kindl, CSc.
Takže: Nový občanský zákoník do každé rodiny!
To by bylo příliš krásné. Ale někteří z nás mají prostě smůlu.
Jak si postěžoval jeden z mých vzácných přátel, v opravdu jediné oblasti, ve které přináší užitek, nový občanský zákoník diskriminuje až 68% populace.
Bývala doba, kdy sebou každý správný křesťan nosil bibli.
Zdá se, že by mohla přijít doba, kdy sebou každý správný člověk bude nosit nový občanský zákoník.
Celý sebou samozřejmě mohou nosit leda vybraní svalovci typu někdejšího Bivoje. Což byl onen svalnatý pán, který na Kavčí hory nosil svinstvo (staročesky vepřové), případně i onoho tvora z vepřového sestávajícího. Jen na okraj, staročeský výraz pro kance byl prý neřezanec, nemíšek, kaban, zatímco samice takového savce se nazývala celkem univerzálně svině. Chovné svini se říkalo bachna, což však podle Josefa Jungmanna bylo současně „prostonárodní jméno české ženské,“ ale kupodivu také „sud“ (my ovšem víme, že Jungmann byl rychlostudent, filozofii vystudoval od roku 1792 jen do roku 1795, tedy příliš rychle, takže si od něj radši radit nenecháme, i když přece jen získal jakousi zásluhu tím, že práva nedostudoval).
Každopádně doby Bivojů nosících na Kavčí hory „svinstvo jakési“ jsou dávnou minulostí, neb zmíněný produkt na dnes veřejnoprávní Kavčí hory nosí jiní, případně tam dochází osobně, či naopak je přímo tam tvořen, takže nelze očekávat mnoho dobrovolníků, kteří se by se vláčeli světem s novým občanským zákoníkem v batohu. Postačí ovšem i relativně malá část, jenže, ouha, jen některým.
Nový občanský zákoník se takovými trivialitami, jako je rovnost mezi lidmi, nezabývá a taktně o nich mlčí. Takové zbytečné výrazy jako rovnost se v něm totiž prakticky nevyskytují (jen § 158 odst. 3 mluví o rovnosti hlasů při volbě orgánů právnické osoby, podle § 687 odst. 1 mají manželé rovná práva a povinnosti a § 2769 vyžaduje rovné zacházení při pojištění), což je správné. Feudalismus přece s rovností nechtěl nic mít a rozhodně na ní založen nebyl, takže pokud jsme si nechali sestavit moderní občanský zákoník ze středověkých paragrafů, kde by se tam asi nějaká rovnost vzala?
Přitom v jediné oblasti, ve které by mohl být opravdu hodně užitečný, nový občanský zákoník hanebně selhává. A víte proč?
Ha!
Protože je příliš krátký!
Co si asi pomyslí zloděj, který Vám ukradne peněženku s ústřižkem hlásajícím „zcizení dědictví?“ Jeho svědomí se zaraduje, že okradl zloděje, který chtěl někoho nepoctivě připravit o zasloužené dědictví.
Když nalezne ve Vašich dokladech ústřižek se slůvkem „revizor,“ napadne ho možná, že právě obral sofistikovaně černého pasažéra.
Když ve Vaší portmonce nalezne slibný výstřižek „změna pohlaví,“ bude se možná domýšlet lecčehos, například zda ta kráska, kterou obral, náhodou nebyla chlap?
Zloději se, jak víme, velmi rychle a velmi dobře orientují a zpravidla jim dojde, že čtyřmístné číslo, jež máte poznamenané na papírku někde v peněžence je právě PIN Vaší platební karty.
A přitom pro většinu populace (včetně skromného autora těchto řádků) je prakticky nemožné potřebné čtyřmístné číslo udržet v paměti.
Ale musel by to být už opravdu vzdělaný loupežník, aby mu došlo, že jde právě o PIN 1714, když si v peněžence budete nosit vystřižený § 1714 o zcizení dědictví.
Změna pohlaví je samozřejmě upravena v § 29, tedy v paragrafu, jehož číselné označení není čtyřmístné, ale můžeme ho lstivě použít třeba k zapamatování PINU 2900 (jinak § 2900 nese název, neboli tzv. rubriku: prevence).
Jenže nový občanský zákoník má bohužel jen 3081 paragrafů.
Takže ti s PINem od 3082 prostě ostrouhají. Rovnost totiž nemá ve feudalismu místo.