yto stránky nebyly vytvořeny kvůli osobní prezentaci. Existují jen proto, aby podpořily boj skvělých studentů a učitelů plzeňských práv proti bezpráví a zvůli. Na těchto stránkách budou proto přinášeny důkazy toho, že Fakulta právnická byla a je fungující institucí s dobře zvládnutým systémem výuky a vytvořenými kriterii pro hodnocení studentů (jak pravila zpráva Akreditační komise v červnu 2008). Tvrdit něco jiného je lež.
Doc. JUDr. Milan Kindl, CSc.
Hojně diskutovaná novela služebního zákona prošla prvním čtením 22. ledna 2014 a spolu s pozměňovacími návrhy se znovu projednává ode dneška.
Opozice kritizuje krátkost této doby (tedy pouhých kratičkých pět měsíců a dvacet pět dní) jako lehkomyslnou a vůbec celkově zavrženíhodnou, a dokonce i koaliční poslanec si v této souvislosti v dnešním tisku pravdivě povzdechl, že zákony jsou buď rychlé, anebo dobré.
Ona vášně vyvolávající novela představuje 104 ustanovení, měnících původní služební zákon (viz sněmovní tisk č. 71). To třeba sněmovní tisk č. 362 představující návrh nového občanského zákoníku, který prvním čtením prošel 8.6.2011, byl schválen až 9.11.2011, tedy po dlouhých pěti měsících (a jednom dnu), a má paragrafů hned 3081.
Budeme samozřejmě vycházet z toho, že správný zákonodárce pečuje o veřejné blaho neustále, takže nespí ani nejí, ba ani neztrácí čas opakem požívání potravy či nápojů, po vzoru notorického pana exučitele, exděkana, exministra, exposlance a exmístopředsedy, který pro samé zveřejňování své péče o veřejné blaho dokonce ani nestíhal chodit do Parlamentu (kde byl tudíž nesmírně nespravedlivě označen za téměř největšího absentéra, ač v duchu, zejména ve snech, pracoval neustále).
Na pečlivé promyšlení jednoho ustanovení novely služebního zákona tedy měli dámy a pánové zákonodárci pouhý půlden (104:175, takže 0,59 dne). To je skutečně krátká doba a zákonodárci by se měli zamyslet, zda takhle rychlé projednání nebude ve skutečnosti odbyté a tudíž nevyústí v paskvil.
Vyjádřeno ve vteřinách, měli zákonodárci na důkladné promyšlení každého ustanovení novely služebního zákona ubohých 51 346 vteřin (pardon, sekund), což, jak je každému zřejmé, opravdu není mnoho.
To při projednávání nového občanského zákoníku měli času nadbytek (151:3081), neboli celých 4320 sekund na každý paragraf.
No, a zkuste si za těch dvaasedmdesát minut rozumně vysvětlit třeba ustanovení § 1271, podle kterého ten, kdo má právo na svod dešťové vody ze sousední střechy, nese náklady na zřízení strouhy, pokud je ke svodu potřebná (strouhy na střeše jsou sice běžné, ale přece jen…). Co teprve onen proslavený § 1341 odst. 1, řešící situaci, kdy má zástavnímu dlužníkovi vzniknout zástavní právo až v budoucnu (zástavním dlužníkům sice vzniká zástavní právo asi stejně často, jako se kopou strouhy do střech kvůli svodu vody, ale stejně…)?
Samozřejmě, zákon obsahuje i celou řadu potřebných vysvětlení, bez nichž bychom tupě tápali v temnotě. Co bychom si třeba počali bez § 1400 odst. 1, podle kterého každý, komu je svěřena správa majetku, který mu nepatří, je správcem cizího majetku. Uznejte, kdo by to řekl?
Jak byste jinak věděli, že televizní vysílání je často dotěrným obtěžováním? Dotěrné obtěžování je totiž sdělování údajů o zboží, službách atd. při němž není uvedeno, kde příjemce může bez zvláštních nákladů přikázat ukončení reklamy (podle § 2986 odst. 1).
Inu, je to opravdu stará dobrá moudrost: zákony jsou buď rychlé, anebo dobré.