yto stránky nebyly vytvořeny kvůli osobní prezentaci. Existují jen proto, aby podpořily boj skvělých studentů a učitelů plzeňských práv proti bezpráví a zvůli. Na těchto stránkách budou proto přinášeny důkazy toho, že Fakulta právnická byla a je fungující institucí s dobře zvládnutým systémem výuky a vytvořenými kriterii pro hodnocení studentů (jak pravila zpráva Akreditační komise v červnu 2008). Tvrdit něco jiného je lež.
Doc. JUDr. Milan Kindl, CSc.
Na rozdíl od jiných národů my totiž rozhodně nemůžeme být právem šaría ani v nejmenším zaskočeni. Pravda, korán (Korán, 4,3) praví: berte si ženy dvě, tři i čtyři. Ale také dodává: avšak bojíte-li se, že snad nebudete spravedliví, tedy si vezměte jen jednu. A každému se přece může někdy přihodit nějaká ta nespravedlnost, takže obávat se, že snad nebudou spravedliví, se nemusí jen několik málo vyvolených komisařek a exministrů. Ti se nemusí obávat, že snad nebudou spravedliví, neb moc dobře ví, že nebudou a jsou na to náležitě hrdí (takže opravdu žádná obava není na místě). Ti/y tedy mohou mít čtyři ženy, jenže co by si s nimi počali/y.
Že se manželství podle našeho občanského zákoníku uzavírá za přítomnosti dvou svědků, taky není v žádném velkém rozporu s právem šaría, podle kterého uzavření manželství dosvědčí buď dva muži nebo jeden muž a dvě ženy, což je skoro totéž (a připomeneme-li si, že podle důvodové zprávy k občanskému zákoníku tento zákon nevychází z rovnosti, protože vlastně neexistuje, kdo by se mohl cítit zaskočen?).
Ale pojďme dál: dospělá nevěsta musí podle práva šaría s uzavřením manželství souhlasit, ale klidně i mlčky, tedy konkludentně, třeba úsměvem.
A co že říká ustanovení § 659 našeho občanského zákoníku? Že manželství sice poněkud otřepaně vznikne nějakým tím neoriginálním souhlasným prohlášením před oddávajícím, ale vznikne i jinak, je-li vůle snoubenců zjevná. Vznikne tedy klidně i úsměvem, případně i jiným šklebem.
Díky vpravdě prorockým vizím nás tedy nějaké to východní právo nezaskočí, neboť jsme na ně krásně připraveni a v mnohém jsme nejspíš pokročili ještě dál.
Na druhou stranu, když si vzpomenu na skvělá vystoupení nejmenované notorické paní komisařky, bylo by přece jen asi škoda, kdyby u nás šaria platila. Nejde ani tak o to, že podle fatvy bombajské univerzity nesmí ženy jezdit na kole, protože tím přitahují nežádoucí pozornost (ostatně to by se celkem snadno vyřešilo tím, že by se bombajské univerzitě prostě sebrala akreditace). Ale naopak jde o to, že právo šaria ženám nedovoluje stýkat se s jinými muži nežli s mužskými členy rodiny. A to bychom přece vážně o hodně přišli.